Friday, 10 June 2011

.Fenomena Bahasa SMS.

Salam pagi Jumaat..

, Pagi ni aq terbaca Berita Harian ... "Tesis Bahasa SMS" tajuk muka depan tu .. fenomena penggunaan bahasa SMS dan bahasa sembang siber yang mempengaruhi pelajar sekolah da merebak kat pelajar institusi pengajian tinggi (IPT)... sampai ada diantara mereka ni yang menggunakannya dalam penulisan tesis dan tugasan..

, Fuhh ... trend dan budaya yang kurang sihat da makin serius sampai buat assignment pon da guna bahasa SMS... memang da parah da ni... bahasa SMS banyak keburukannya... tengok tu... sampai terikut-ikut buat assignment dengan bahasa SMS... 

, haa.. ada lagi, yang mesej pensyarah dengan bahasa SMS pon ada... kesian pada pensyarah yang kurang faham dengan bahasa SMS tu... mesti banyak kali kena baca baru faham... cubalah guna bahasa yang semua orang boleh faham.... fuhh... kalau dibiarkan memang melarat nanti... 



NOTA KECIL :

, Biasakan diri guna ayat penuh... nanti takde la masa buat tugasan pon ada yang guna bahasa SMS... hee ~


**Terima kasih kerana membaca entri .Fenomena Bahasa SMS.

12 comments:

  1. nak gune bahase sms boleh ,. tapi biar ber pade pade ,. jangan sampai orang bace pun xpaham ,.

    ReplyDelete
  2. @Nur Syazana Mohammed Sani

    huhu... entah la... bahasa sms ni pon macam tak digalakkan sgt... nanti terbiasa...

    tp kalau orang tu jenis yang tak terikut-ikut guna bahasa sms dan reti membezakan bila waktu yg sesuai boleh guna bahasa sms.. tu takpe.. heh~

    ReplyDelete
  3. erm betul tu..tpi jgn lupe kalau mesej penuh2 kang xsmpat..jd sms perlu dgunekan pd mse y betl

    ReplyDelete
  4. takpayah la guna bahasa sms..bahasa baku ada...tak perlu rosakkan bahasa..kan....huuuu

    ReplyDelete
  5. budak2 skolah pun dah pakai bhsa sms utk karangan..hehehh

    ReplyDelete
  6. waktu zaman sekolah dulu kalau tulis 'yang' dengan 'yg' pun dah kene tegur ngan cikgu.. ni pulak tesis..isk..patutnye kene gune berpada2..

    Insan 'H'... Inspirasi

    ReplyDelete
  7. hmm betul tu. kalau baca blog yang banyak guna tulisan sms pun kurang minat nak baca..

    thanx singgah blog sis. rajin-rajin tengok entry baru sis ye :)

    http://kesahungu.blogspot.com/2011/06/yvonne-yang-jahat.html

    ReplyDelete
  8. @Miss Ran

    tp jgn la masa buat assignment pon guna bahasa sms.. heee~

    ReplyDelete
  9. @cik ayin

    kalau nak guna bahasa sms setakat nak chatting ke takpe... jgn la smpai terbawa-bawa dlm assignment@tesis...

    ReplyDelete
  10. @Fay

    hehe... biasa la tu.. da terbiasa kan... (^^,)

    ReplyDelete
  11. @munirah

    nak cepat kan.. lepas tu da meleret2 da guna bahasa sms.. kalau buat nota pon rasanya nnt kita sendiri tak tahu pe yg kita tulis.. hehe~

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah sebentar di Ezad Skytech [dot] com...teruskan memberi sokongan dan tinggalkan komen di entri...kalau LIKE bolehlah klik G+ pada entri ni...

-EzadSkytech-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Pengomen Setia Mac 2018

Alexa Rank Ezadskytech.com